
 
The Washington Times takes a giant step -- backwards -- Wes Pruden rides again. 
Watch his words - Tom McDevitt 
 
Mariah Blake 
February 11, 2013 
 

Since their recent electoral drubbing, many Republicans are rethinking their party's relationship (or lack 

of one) to blacks and Hispanics, and embracing what Rick Santorum calls "a broader, bolder and more 

inclusive vision of freedom and opportunity." One sign of this is the sea change on immigration policy. 

Just days ago, four prominent Republican senators, including heavyweights John McCain and Marco 

Rubio, joined a bipartisan coalition to unfurl a broad roadmap for reform. One of the pillars was a 

pathway to citizenship for undocumented immigrants. This is a far cry from just a few months ago, when 

the GOP's presidential nominee was peddling "self deportation" as the answer to our immigration 

quandary. 

 

But while some conservative leaders are courting minority groups, one of the movement's ideological 

lodestars is taking a hard turn in the other direction. Last month, The Washington Times tapped Wesley 

Pruden, its one-time editor in chief, who was pushed out amid allegations that he allowed racism to fester 

in the newsroom, to run its Commentary section. Pruden's return -- part of a wide-ranging shakeup 

following the death of the Times's founder -- is a troubling sign for the opinion pages, long a key pipeline 

for conservative ideas and a training ground for right-of-center pundits. 

 

Under Pruden's leadership, from 1992 to 2008, the Times became a forum for the racialist hard right, 

including white nationalists, neo-Confederates, and anti-immigrant scare mongers (all of which the 

Southern Poverty Law Center and The Nation magazine have documented at length). Pruden's own 

column, Pruden on Politics, was occasionally tinged with racial animus, too. In 2005, for instance, he 

lambasted the Senate for succumbing to "manufactured remorse" and passing a resolution of apology for 

blocking anti-lynching laws during the Jim Crow era. 

 

Many Times insiders fear his return will stain the paper's image, especially in the current political climate. 

"Its a huge blow to the influence and credibility of the paper," says a senior Times official who worked 

closely with Pruden during his earlier reign. 

 

Pruden's predecessor in the Commentary section, Brett Decker, came to the Times from The Wall Street 

Journal. Like William F. Buckley, who mentored him early in his career, Decker sought to kindle debate 

by bringing various factions of the conservative movement together on his pages. Decker also recruited 

writers and editors with deep political connections, and encouraged them to mine their rolodexes to track 

emerging issues and woo big-name conservatives to write for their pages. According to Jonathan Slevin, 

who was the Times president and publisher from 2009 to 2010, this approach "brought new life into the 

section." So much life that Slevin agreed to add two people to Decker's team even as he was slashing 

other departments to the bone. "The one place where I could keep the identity and the relevancy of the 

Times was the Commentary section," Slevin said. "It was a really vibrant place, and the staff was very 

connected. Decker's perspective was you go out and function as a reporter and really get yourself into the 

mix, so you're not just writing from an ivory tower." Readers seemed to like the approach, too. 

Commentary pieces often dominated the most-read list on the paper's website. 

 

But Decker butted heads with Slevin's successor, Tom McDevitt. According to current and former Times 

officials, eight of whom were interviewed for this story, this is partly because McDevitt didn't care for 

Decker's editorial approach, and partly because the two didn't see eye to eye on journalistic ethics. 

(McDevitt did not respond to emails seeking comment.) 

 

One flashpoint was Arnaud de Borchgrave, a decorated former Newsweek correspondent who had served 

as the Times's editor in chief from 1985 to 1991. (He remains an editor at large). In mid 2011, Decker's 

staff discovered that the veteran journalist, who writes a weekly Times column, was lifting passages 

verbatim or almost verbatim from the work of other writers. Decker repeatedly alerted McDevitt and the 

rest of the executive team to the problem. In one particularly pointed email, he warned that de 

Borchgrave's "outright plagiarism" and "lack of respect for the most basic journalistic ethics" was "putting 

the reputation of The Washington Times brand and the individual professional careers of TWT journalists 

at risk." He added, "Action needs to be taken to protect this institution from further harm." Still, de 

Borchgrave was kept on. 

 

After trying to manage the situation by having staffers scour de Borchgrave's work for suspect verbiage, 

Decker unilaterally suspended de Borchgrave's column in early 2012. But it later resurfaced in the paper's 



news pages. Meanwhile, according to internal Times emails, McDevitt and the Times's then-board 

chairman met with Decker and warned him that his job was in danger. While recounting the incident in a 

March 23 report to the paper's human resources department, Decker noted, "I believe I could be fired in 

retaliation for blowing the whistle on plagiarism by TWT Editor-at-Large Arnaud de Borchgrave, who is 

known to be a close advisor to the president of the company and is seen as having connections to potential 

investors." 

 

In fact, Decker was not immediately let go. But it was clear that changes were afoot. In early June, 

McDevitt announced that he had enlisted a group of consultants to pursue unspecified business goals for 

the paper. Among them was a former State Department flack, David Jackson, and a longtime McDevitt 

ally, John Solomon, who had served as Times executive editor from 2008 to 2009. During his tenure, 

Solomon ushered in sweeping changes and launched a raft of bold revenue-generating schemes, most of 

which either lost money or never got off the ground. 

 

Shortly after his return, Times officials say, Solomon began picking up his old management duties, which 

stirred fear that another wave of major shifts was coming. Solomon also ran a competing news site called 

The Washington Guardian, which some viewed as a conflict of interest. (Solomon did not return emails 

seeking comment.) 

 

This was the state of play in early September when news broke that the paper's 92-year-old founder, Rev. 

Moon -- the self-proclaimed Messiah turned business tycoon -- had succumbed to pneumonia. His death 

was a major blow. While the Times maintains that Moon didn't meddle in daily coverage, its editorial 

stance on issues ranging from communism to gay marriage was rooted in, or at least compatible with, his 

teachings. The paper is also reliant on subsidies from Moon-founded enterprises -- many of which are 

now in the hands of his son, Justin Moon, who doesn't share his father's passion for conservative politics. 

According to two Times officials, he has clamped down on funds and threatened to cut them off 

altogether. What's more, insiders say the elder Moon's death has created an accountability vacuum, and 

that some executives appear to be angling for position. "The ultimate problem, the ultimate cancer is that 

the owners don't care about the paper," says a senior Times official. "There's nobody watching the ship. 

Some people are taking advantage of this situation." All of which may help explain the chain of events 

that followed. 

 

The month after Moon's death, McDevitt was promoted to chairman of the board, after which there was a 

shakeup at the top of the masthead and Executive Editor Ed Kelley, who was at loggerheads with 

Solomon, stepped down. David Jackson was later tapped to replace him, despite scant newspaper 

experience and a spotty recent journalistic track record. Jackson's most recent journalism job was as 

director of Voice of America, from 2002 to 2006, where he earned a reputation for ruthless cost cutting 

and pushing journalists to twist facts to fit the government line. During the bloody crescendo of the Iraq 

war, he reportedly went as far as barring the news department from reporting on the car bombings and 

terrorist attacks. 

 

From his new perch, Jackson quickly began altering the Times's political coverage. According to The 

Washington Post's Erik Wemple, at one point he demanded that the paper run a story about the Benghazi 

affair on page A1 every day. Times insiders say he also marched into the Commentary department and 

began handing out assignments and floating ideas for restructuring the section -- including getting rid of 

unsigned editorials altogether. Decker, who up until this point reported directly to the president of the 

company, let it be known that he had no intention of answering to Jackson, after which the paper 

announced that Decker had tendered his resignation, though recently departed Commentary editors insist 

he did no such thing. 

 

After Decker's departure, three of his six editorial staffers stepped down without notice, including his 

then-deputy Anneke Green, who penned a scathing resignation letter. "The Washington Times today is 

the most unprofessional and dishonest organization I have ever encountered," she wrote. "I can't continue 

to spend the lion's share of my professional time fighting unethical practices being pushed by top leaders 

in the company." 

 

As it turns out, the turmoil in Commentary presaged a larger shakeup. On Jan. 4, the paper reportedly 

handed pink slips to roughly 20 of its 90 newsroom employees. Among the casualties was Robert Morton, 

a respected Times veteran who ran the National Weekly Edition -- the paper's lone profitable arm, 

according to insiders. Morton had also pressed executives to rein in Solomon's growing clout. Three days 

later, Solomon was named chief digital officer. By this time, the paper was regularly running stories from 

the Solomon-run Washington Guardian, which stoked fears that more jobs would be cut and replaced with 

outsourced content. It was also at this point that Pruden -- whose column is syndicated by a related 

Solomon-run company -- was brought on to oversee the restructuring of the editorial pages. 

 

Wesley Pruden hails from Arkansas, where his father, a Baptist minister, led the charge against the 

integration of Little Rock's Central High School, a key battle in the often-violent struggle over 

desegregation. While Pruden is less strident, he has made no secret of his affection for the Confederacy or 



his disdain for the Civil Rights movement. He once called Jesse Helms his political hero. Pruden's closest 

advisor, Francis B. Coombs, who was national editor until being tapped as Pruden's deputy in 2002, held 

even more extreme racial views. According to an internal Times investigation -- which was conducted by 

the law firm Nixon Peabody and quoted in the book, Journalism is War, by the paper's longtime 

investigative reporter, George Archibald -- Coombs told subordinates that blacks were born with IQs 15 

to 20 points lower than whites. The probe also found that Coombs was a vocal supporter of abortion 

because "it disproportionately impacts blacks and minorities" and "helps to keep the black and minority 

population down." (In an interview with CJR, Coombs, who is now the managing editor of Rasmussen 

Reports, dismissed these allegations as "absurd.") 

 

These biases seeped into the paper's news pages. Between 1998 and 2004, the Times covered each of the 

biennial American Renaissance conferences, hosted by the white supremacist New Century Foundation. 

What's more, the paper's coverage of these events -- which are hotbeds for holocaust deniers, neo-Nazis, 

and eugenicists -- was stunningly one sided. One 1998 story, called "Whites Ponder Future of Their 

Race," was patched together largely from presentations by firebrand researchers who defended discredited 

theories on the genetic gap between races and argued that human beings are genetically programmed to 

prefer their own ethnicity. There was also a quote from a woman named Susan Huck, who was cast as an 

ordinary conference goer, though she worked as an editor of a white supremacist paramilitary newsletter 

that was read by Oklahoma City bomber Timothy McVeigh. After claiming she was "not really that much 

into race," Huck noted that she feared for her nieces and nephews growing up in the "hell" of multi-racial 

America. "They can't even hold their heads up in their own civilization," she complained. Other than 

mentioning that KKK leader David Duke was in attendance, the story didn't offer the faintest hint that 

these ideas might be controversial. 

 

Four years later, the Times ran a piece based solely on an American Renaissance speech by Glenn 

Spencer, who founded the anti-immigrant hate group, American Border Patrol, and has called immigrants 

a "cultural cancer." It warned that the Latino migrants flooding into California were part of a secret plot to 

re-conquer the American southwest and turn it into "an independent Hispanic territory." Similarly, under 

Pruden, the paper's Culture Briefs section regularly printed excerpts from racist hard-right publications, 

such as VDARE and American Renaissance magazine, along with rants from Bill White, the infamous 

neo-Nazi. One typical Culture Briefs snippet from 2006 argued that "genetic diversity" cause by the 

mixing of races was "a threat to civilization." During the Pruden era, an entire page in each week's 

Saturday edition was also reserved for the Civil War, with many articles devoted to glorifying the 

Confederacy. 

 

According to Mark Potok of The Southern Poverty Law Center, this kind of coverage helped push fringe 

ideas into the mainstream. As Potok puts it, "The Washington Times helped to legitimize a white 

nationalist narrative that has spread through much of the political discourse in this country." The Times's 

nativist leanings also sowed anguish in the newsroom, as did Pruden's brash editing. Among other things, 

Pruden was infamous for rewriting stories to fit his ideological bent -- a practice known as "Prudenizing." 

(Pruden declined to be interviewed for this story.) 

 

His and Coombs' heavy-handed style took a toll on the paper. By the early aughts it was hemorrhaging 

talent, and its once-outsized influence was dwindling. Then, in late 2006, The Nation published a 

devastating investigation, which exposed rampant racism in the newsroom and dredged up other unsavory 

allegations, including sexual harassment complaints against Coombs. Around this time, the paper's parent 

company, News World Communications, enlisted Nixon Peabody and launched its own probe, which 

reportedly bore out most of the The Nation's findings. It also began hunting for Pruden's replacement. 

Under pressure, Pruden stepped down in early 2008 -- though the paper has continued to run his columns 

in its news pages. 

 

If those columns are any guide, Pruden still has strong opinions about race. In 2009, for instance, Pruden 

penned a handful pieces arguing that President Barack Obama was incapable of understanding America's 

heritage. "He is our first president without an instinctive appreciation of the culture, history, tradition, 

common law, and literature whence America sprang," he wrote. "The genetic imprint writ large in his 43 

predecessors is missing from the Obama DNA." In another piece, Pruden argued that Obama had "no 

natural instinct or blood impulse" for what America was about because he was "sired by a Kenyan father" 

and "born to a mother attracted to men of the Third World." 

 

These musings touched off an uproar, after which David Mastio, then the Deputy Editorial Page Editor, 

was assigned to edit Pruden's work. Mastio says Pruden's drafts were often sprinkled with subtle racism 

and pro-Confederate language. "He was constantly re-litigating the Civil War, and attacking the historical 

figures on the right side of the war, Lincoln and Grant being his favorites," Mastio explains. "He also 

used terms with animal implications when referring to blacks" -- "sired" being a prime example. Part of 

Mastio's job was to strip the offending language. 

 

Now it is Pruden wielding the red pen. 

 



Already, his influence is apparent in the paper's opinion pages. Pruden is a gifted prose stylist who is 

more interested in bludgeoning opponents than in reasoned debate. Under his leadership, the writing in 

Commentary has become snappier and more colorful, but also more strident and less thoughtful. Rather 

than offer a mix of perspectives, it continually hammers the same issue from similar angles. Pruden's 

nativist leanings have also crept back into the Times's pages. In a column last week, he tackled the 

renewed immigration-reform push. Pruden is against it, of course, but his take on Republicans who 

support it is telling. What's driving them, he argues, is a desire to tap the "abundance of voters drawn to 

welfare-state" programs -- meaning, presumably, that immigrants tend to be freeloaders bent on milking 

the government. 

 

Just a few months ago, this kind of rhetoric abounded. But in the aftermath of the 2012 elections, the tone 

among the right-leaning punditocracy has shifted, especially on immigration. Rupert Murdoch, the 

conservative media kingpin, has called for "sweeping, generous immigration reform." Sean Hannity and 

Lou Dobbs, who led the charge against George W. Bush's ill-fated 2007 immigration-overhaul plan, have 

endorsed the Senate blueprint. So has Bill O'Reilly. Even Rush Limbaugh has signaled that he might be 

persuadable, by praising co-author Marco Rubio's efforts as "admirable and noteworthy." Against this 

backdrop, Pruden's mud slinging -- which in another era might have swayed public opinion -- only make 

the Times seem out of step. 

 

 

 


